Geen categorie

Over eten en slapen.

Zoals de titel het zegt gaat dit berichtje over eten. (En ook een beetje over slapen.) Al een geluk eten mijn kindjes graag groenten en fruit (alhoewel ze nog veel liever snoepen), toch is een monkeyplatter een topper. Verschillende soorten fruit op tafel en sneukelen maar. Geen verplicht ‘en nu heb je 15 minuten om fruit te eten’ maar wel vrije toegang tot het fruit.

Ik sta sterk achter het principe ‘voeden wanneer het kind het vraagt’ en zo hebben mijn kinderen nooit op bepaalde uren moeten eten. Niet als ze baby waren en niet nu ze kleuter zijn. Go with the flow past het best bij onze opvoeding.

Mijn zoon heeft 2 jaar en 9 maanden borstvoeding gekregen, veel langer dan gepland. Ik heb nooit getwijfeld om borstvoeding te geven, het was vanzelfsprekend. Ik herinner me nog dat ik zwanger was van Aya en mijn mama op een dag vroeg ‘je gaat toch wel borstvoeding geven zeker?’ ‘Natuurlijk.’ Was mijn antwoord. 

Voor mij geldt ‘wat de natuur brengt is het beste voor mijn kind, toch zeker de eerste maanden.’ En ik was moe. Heel moe. Ik durf hier zwart op wit te zetten dat ik het niet zag zitten flessen af te wassen, te steriliseren, op te warmen putje in de nacht. En een microgolfoven in de slaapkamer past gewoonweg niet in het interieur.

Mijn dochter heeft 7 maanden borstvoeding gekregen. Ik kende er -zoals heel veel mama’s- bitterweinig van. Dus schakelde ik al snel over op flessen. ‘Want ik had niet genoeg melk.’ Wat wist ik veel.

Bij mijn zoon wou ik al snel een tuutje geven. Als troost. Helaas lukte dit niet. Het kind werd hysterisch.

Aan 6 weken probeerde ik flesjes. Ook dit lukte niet. Het kind werd nóg hysterischer dan bij het tuutje. Weken heb ik geprobeerd, ik leefde op hoop, want ik moest eenmaal beginnen werken. Het lukte niet. Op een dag maakte ik de klik in mijn hoofd, mijn zoon is een flesweigeraar. Hij zal waarschijnlijk nooit en fles willen en ik had gelijk. Hij wou geen. Al snel was hij 6 maanden en begonnen we met vaste voeding maar ook dat lukte niet. Hoe enthousiast hij was bij zijn eerste papje, hoe kwaad hij werd bij het tweede. 

Ik leerde uit mijn fouten en wist dat forceren niet helpt. Ik leerde hem water drinken aan een bekertje en dat kon hij dus ook zeer snel. 

Elke 1e van de maand probeerde ik opnieuw met vaste voeding. (Want dan was het zijn ‘vermaanddag’) Op de rapley methode. Hij at enkel zwarte besjes en dronk soep, maar het was ok. Hij begon rond zijn 9 maanden ermee. Heel stilletjesaan opgebouwd. Ik was terug aan het werken en mijn kind bracht de dag met een bijna lege maag door. Maar hij was vrolijk, wachtte geduldig op mama voor zijn ‘bobo’. (Borstvoeding)

Op 11 maanden begon mijn zoon te eten als een kind die nooit anders had gedaan. Alles at hij, ook dingen die ‘nog niet mogen op die leeftijd.’ Ik was vooral blij dat hij het deed, en zichzelf niet meer uithongerde tot ik thuis kwam.

Monkeyplatters stonden dagelijks op tafel. Vrije toegang tot eten, kleine beetjes in een keer, geen uitgerokken maagje.

Nu is hij 3,5 en de beste eter ooit, zijn favoriete kost sinds een maand of 14 is nog steeds een belegd broodje met tonijn pikant. Heel pikant. Stoere kerel is het.

Zijn zus is dan weer het tegenovergestelde. Ze heeft intoleranties dus is het soms al wat moeilijker. Zij eet weinig, zegt vaak dat ze iets niet lust. Een kopie van mij dus, ik ben ook een heel zindelijke eter.

Ik was doodmoe. Want het is zwaar. Heel zwaar. De eerste 3,5 jaar met kinderen was loodzwaar. Ik was doodop. Hij haalde zijn schade ’s nachts in, maar ik had het ervoor over. Ik was het gewoon weinig te slapen. Mijn dochter sliep pas door (t.t.z. Langer dan 6u) toen ze 2 jaar en 3 maanden was. Mijn lichaam had zich aangepast, 6u slaap na elkaar was hemels voor mij. Ondertussen zijn ze uitgegroeid tot relatief goeie slapers, 1 vroeg vogeltje en 1tje die bijna niet wakker te krijgen is.

Goeie slapers en goeie eters. Is dat niet waar elke toekomstige mama op hoopt?

Geef een reactie

