Geen categorie

Nostalgie.

Als kind was ik een écht ‘meisje-meisje’, ik speelde met Barbie, My Little Pony, Polly Pocket, mijn poppen,… 

Onze bejaarde buurvrouw zei altijd tegen mijn mama ‘dat zal een echt moedertje worden’. En gelijk had ze.

Steevast schreef ik in de vriendenboeken bij de vraag ‘wat ik later worden wil’ het antwoord ‘mama’. En zo geschiedde. Ik droomde van een dochter met krulletjes en wonder boven wonder kreeg ik die.

Als kind had ik een barbiehuis met 3 verdiepen, een barbieboot waar je milkshakes in kon maken, barbies bij de vleet. Poppen, een buggy, een bedje, noem maar op, ik had het -bijna allemaal. Gelukkig is mijn mama niet zoals ik en spaart zij zo goed als alles. Dus ook mijn speelgoed van vroeger. Er waren helaas ook een pak dingen kapot. De boot en het barbiehuis hebben jaren opberging niet overleefd.

Net zoals ikzelf is mijn dochter ook een ‘meisje-meisje’. Alhoewel ze niet zo graag met poppen speelt (en dus gelukkig ook geen ganse babyuitzet heeft ervoor :)) speelt ze het liefst van al met Barbie’s en MLP’s.

Hieronder zie je een paar van mijn vroegere barbies, in de voor mij toenmalige mooiste kledij. Ik heb er nog veel meer doorgegeven aan mijn dochter dan op de foto.


1 Groot stuk bleef intact, met alle accessoires erbij. Deze paardenstal:


Polly Pocket is ondertussen zeldzaam geworden. Ik heb er nog een paar van vroeger en ook een paar 2ehands gekocht.


Het paarse hartvormige doosje (2e op foto) kreeg ik van mijn grootvader zaliger. Dit is het enige tastbare dat ik nog heb van hem, dus ik heb mijn dochter op het hart gedrukt uiterst zorgzaam ermee te zijn. Ik herinner me nog dat we samen naar ‘de gb’ gingen erom. ‘Maar niet zeggen aan marrein hé’: zei hij. En ik zweeg als een graf. Ik kreeg ook nog een goudkleurige ketting van PP maar helaas is deze met de jaren verdwenen. Ik herinner het me zoals gisteren.

Ook heb ik nog een verloren MLP (deze worden ook helaas niet meer gemaakt zoals vroeger) en een paar trollen.

En wie kent nog ‘De Babysittersclub’? Mijn zus had de volledige reeks + een video + een kleinere reeks over het hoofdpersonage. De kleinere reeks hebben we hier, en geven we terug door van zodra het nichtje oud genoeg is om zich te verslinden eraan.


Telkens als ik ‘mijn’ speelgoed zie denk ik aan vroeger. Uren, dagen, weken hebben we ermee gespeeld. In de vakanties hadden we het geluk altijd thuis te kunnen blijven, ons speelgoed verhuisde naar buiten en ’s avonds weer naar binnen. Een heerlijke onbezorgde kindertijd. 

Hebben jullie ook nog speelgoed van vroeger?

6 gedachten over “Nostalgie.

  1. Mijn ouders gaven jammer genoeg ons speelgoed weg aan vrienden met jongere kinderen. Misschien net daarom dat ik een opslagplaats aan het kweken ben met kleren en speelgoed van mijn bengels. 😆
    We hebben wel leuk speelgoed van de buren hun zoon gekregen. Het is meer dan 35 jaar oud en sommige dingen breken af van zodra je er naar kijkt, maar er zitten ook stevige stukken tussen.
    Ik herken het gevoel en de herinnering van het favoriete speelgoed en het urenlang spelen boven op de speelkamer. Echt zalig dat je dit aan je mooie meid kan doorgeven!

    Like

  2. Nina speelt bij mijn ouders ook met mijn oude speelgoed: poppen en barbies maar ook Fabuland, een lijn van lego die al lang niet meer gemaakt wordt, met diertjes 🙂 onlangs kregen we zelfs Barbies van voor mijn tijd, met zalige retro outfits 🙂

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

