Geen categorie

Tetouan.

Zondagochtend 5.00u, iedereen wakker met de Adhan (oproep tot het gebed), wij klaar voor vertrek naar het noorden. Naar M’Diq, Tetouan. Ik kan van mezelf zeggen dat ik een goeie chauffeur ben, en iedereen die ooit bij mij in de auto zat zal dit beamen, maar het Marokaanse verkeer is niet te vergelijken als bij ons. Op een tweevaksbaan rijden er steevast 3 auto’s en een ezel met kar of een brommertje op 3 wielen. Toch besloot ik te rijden naar de bestemming, het was nog vroeg, en Marokko was nog niet wakker. Buiten een beetje mist hadden we een goeie rit, de banen waren nieuw, ook in de bergen waren het geen boerenwegeltjes, maar deftige tweevaksbanen. Rond 10.30u kwamen we aan bij bestemming. Dit is niet het Marokko die ik ken, dit lijkt wel Spanje. Overal hotels, toeristen, aanbiedingen om de zee over te steken, drukte, nog meer drukte dan ik gewoon ben. Maar het is mooi, zo mooi, en we hebben nog niet de helft gezien. De banen worden geveegd met vuilblik en borstel, de klok rond, het koninklijk paleis is bemand met soldaten, politie en security. Het gras is er zo groen, het wordt dag en nacht bevochtigd, de bloemen en planten onderhouden, dit is prachtig. 

We huren een huisje vlak aan de zee, s’nachts slaap ik met de deuren open en hoor ik de wilde golven tekeer gaan. De kinderen zijn gelukkig, hebben niet meer nodig dan zand en water. Maar de zee is ook gevaarlijk. Direct zit ik tot mijn middel in het water en de golven zijn woest. Ik ben m.a.w. geen seconde op mijn gemak. Mijn dochter houdt net zoals ik wel van wat avontuur en plonst zonder denken in het water. Mijn zoon daarintegen is gans geequipeerd vertrokken naar het strand maar durfde dan toch niet in het water. Gelukkig is er ook een privé zwembad in ons complex.

Ik had een reeks foto’s klaarstaan om toe te voegen, maar het mobiel internet is hier zo zwak dat ik ze later zal toevoegen..

Een gedachte over “Tetouan.

Geef een reactie

