Geen categorie

Dragen.

3 Jaar geleden was ik ook in Marokko. Mijn zoontje was toen net 6 maanden, een ik-hang-enkel-aan-mijn-mama-baby en dus droeg ik (of iemand anders) hem continu. Ook bij 27 graden, een buggy was voor hem iets voor af en toe een kwartiertje, maar zeker niet om er een uur in te zitten. Ik kwam toe met mijn draagdoek, het was een dunne geweven doek, en mijn ringsling was ook mee. Mijn schoonmoeder was trots. Trots dat ik mijn zoon correct droeg, ook al begreep ze niets van die meterslange doek. Hier dragen vrouwen gewoon met een sjaal of een handdoek. Kindjes zitten mooi in de M houding op mama’s rug. 

Helaas worden de niet-ergonomische draagzakken hier aangeprezen als ‘hip, cool en Europees’. Ontzettend populair dus, want dragen met een sjaal is gewoonweg niet zo cool als met een gekochte draagzak.

Niet zoveel voorheen droeg ik mijn zoontje in een babybjorn draagzak. Ik had die gekocht, samen met de cover voor de winter en was er überblij mee. Want een babybjorn waren de duurste en beste draagzakken, al die andere rugzak-achtige draagzakken en doeken waren voor hippies. Of dat was toch wat ik begrepen had toen ik in de winkel stond. Man wat was ik naïef! Ik had rugpijn, nekpijn, mijn kind bengelde letterlijk aan mijn buik. Zijn beentjes schopten tegen mijn kruis. Dragen was niet plezant, maar ik zat wel met een baby die ik niet uit mijn armen kreeg. 

Facebookgroepen begonnen populair te worden en ik hoorde (of las!) iets over ergonomische draagzakken. Zonder twijfelen kocht ik mijn eerste ergonomische draagzak, een beko baby carrier. Wat was dat een vergemakkelijking! Mijn bewegingsvrijheid werd weer groter, ik kon strijken terwijl mijn zoontje sliep op mijn rug, ik had mijn handen vrij. Niet lang daarna raakte ik verslaafd. Ik probeerde een ringsling uit en was meteen fan. In 30 seconden zat mijn baby vast aan mijn lichaam, en vallen kon hij niet. Al was het wel zeer spannend de allereerste keer. 🙂

Draagdoeken, draagzakken, ringsling, mei tai, hop tye, alles heb ik uitgeprobeerd. En 1 voor 1 was ik fan. Dragen in een doek was gezellig en knus, maar vergde veel oefening. Mijn ssc was dus favoriet. Klik-klik-klaar. Baby op buik, rug of zelf heup. 

Op een dag ging mijn zoon in ‘draagstaking’. Dat is toch wat het genoemd wordt.)Rond zijn 2 jaar wou hij enkel nog lopen, maar hé dat was ok. Ook al mis ik het dragen toch wel vaak.

Je kan cursussen volgen om te leren dragen, YouTube staat vol filmpjes, er zijn webshops, workshops, noem maar op. 

Tegenwoordig is ergonomisch dragen zo gekend, dat ik in het straatbeeld nog amper ‘bungelbaby’s zie. Ik deed een oproepje op mijn favoriete facebookgroep naar draagfoto’s en ik kreeg er heel wat. Jullie zullen foto’s zien van kersverse baby’s tot peuters van 3-4 jaar. Want zo lang kan je ergonomisch dragen, en misschien zelf langer, ook al heb ik het zelf nooit zo lang getest. 

De eerste foto is wat ik noem een ‘bungelbaby’. Je ziet de baby eigenlijk wat hangen, opgehangen vanaf zijn kruis. 


Zien onderstaande foto’s er niet een pak gemakkelijker uit? Zoals je ziet bestaan ze in alle maten en kleuren, van sober tot heel kleurrijk. 









Zelf de papa’s die dragen. En zeg nu zelf, hoe ongelofelijk sexy is dat nu ni?!


Wie van mijn volgers draagt ook/heeft ook gedragen? En wie zou het graag doen in de toekomst?
Een dikke dank je wel aan alle mADAmmen waarvan ik hun foto’s mocht gebruiken. X

8 gedachten over “Dragen.

  1. Keicool dat ik heel ons gezin hier zie passeren 🙂 I love toddlerwearing! Al moet ik zeggen dat met 16kg het dragen echt wel heel juist moet gebeuren, van het minste dat mijn dochter wat scheef zit, mag ik het daarna bezuren met stijve spieren… Toch zijn we er nog dol op!

    Like

Geef een reactie

