Geen categorie

Ballonnenfeest.

Samen met de start van het nieuwe schooljaar wordt mijn lieve dochter bijna 6. Stressvolle dagen voor dat kind. Naar het eerste leerjaar en jarig zijn, het is wat.

Stilletjesaan denk ik er over na hoe we haar feestje zullen invullen. Ik dacht eraan ons plafond vol helium ballonnen te hangen, maar die plannen werden al snel geschrapt. 

Toen het schoolfeest de jaarlijkse traditie aanhield om ballonnen op te laten stond ik er weigerachtig over, maar toen kreeg ik een brief dat het ecologische ballonnen waren. Oké dacht ik bij mezelf, als het eco ballonnen zijn, waarom niet. 

Op een dag werd ik er mee geconfronteerd. Eco ballonnen zijn helemaal niet zo eco! Het touwtje die eraan hangt en het briefje blijven gevaarlijk voor de natuur en de dieren. Ik voelde me schuldig tegenover onze planeet. 

Ik ging me al snel nog schuldiger voelen toen ik te weten kwam waar helium allemaal voor wordt gebruikt. Het is broodnodig in de medische wereld en de wetenschap. Zonder helium is een mri niet mogelijk. En helaas is net deze stof uitputbaar. De dag dat helium op is zal nog wel eventjes duren, maar wat dan? Er is geen garantie dat er tegen dan al een nieuw middel gevonden is.

Wat als je kind plots onder de scanner moet en blijkt dat er geen helium meer is? Nee, voor ons geen helium ballonnen meer..

Maar hoe gaan die ballonnen dan zweven aan het plafond of in de lucht? Je kunt hetzelfde effect als helium verkrijgen met gebruik van de volgende ingrediënten:

Voor 20 ballonnen:

  • 500g natriumbicarbonaat
  • 500 ml witte azijn
  • een fles met een inhoud van 1 of 2 liter
  • 2 trechters
  • ballonnen 

Zo ga je te werk:
Schenk de azijn met behulp van één van de twee trechters in de fles en voeg de bicarbonaat toe met de andere trechter (deze moet volledig droog zijn!). Schuif de opening van de ballon over de hals van de fles. 

Door de chemische reactie tussen de azijn en de bicarbonaat komt er koolstofdioxide vrij waardoor de ballon wordt opgeblazen. Als de ballon voldoende is opgeblazen, verwijder je deze van de fles en leg je er een stevige knoop in.

Wie zal ook testen?

Geef een reactie

