Geen categorie

Een vrouwenmaat op kindermaat.

Na 2 heerlijke kinderen weeg ik 7 kilo meer als voordien, maar hé dat is ok. Ik kreeg er veel voor in de plaats. 

Mijn dochter is ondertussen bijna 6 (nog 5 keer  slapen!) en draagt ondertussen kledingmaat 122. Ik daarintegen draag een maatje 38. Een maat M is vaak iets te ruim, een S dan weer te klein, en een L? Daar loop ik verloren in. Enfin, ik koop standaard een maatje M. Bij kledingsgigant Zara koop ik een L. Al zijn de golfjes dan ook weer ietsje te ruim. Zijn jullie nog mee?

Ik bestelde een rokje die ik al even op’t oog had, spotgoedkoop en bloedmooi. Met de gedachte dat Zara klein valt, nam ik maar een maatje L. Zodat het toch niet te hard zou spannen. Ik zit namelijk niet graag gesnoerd in kledij, behalve dan in corrigerend ondergoed.

Het rokje kwam toe en ik wou meteen passen. Mijn verbazing was groot toen ik het uithaalde. Had ik me vergist en een rokje voor Aya besteld? Neeneen, toch niet. Het label zegt L. Oké hup, ik hijs me erin. Een beetje gekshhhht later zat ik erin. En hoe. Mijn maag werd afgesnoerd. De vraag ‘Ben ik verdikt?’ ging even door mijn hoofd, maar niets was minder waar. 

Ik geef jullie even een foto om te begrijpen wat ik bedoel. Het bovenste rokje is maatje 122. Het rokje is perfect voor mijn dochter. De onderste rok is maat L van Zara.


Ik stel mij meteen de vraag welke gezonde vrouw een taille heeft van 68 cm. Want dit is hoe smal dit rokje valt… In een maat LARGE. Ik durf me niet voorstellen hoe een maat S of XS eruit ziet. (Even ter info, mijn dochter heeft een taille van 54cm.)

Ik hoor jullie al denken: ‘Maar er zit toch een rekker in?’ Ja, die zit erin. En die rekt welgeteld een mini beetje mee. Hij is heel stroef.

Hoe is dit mogelijk? Hoe kan je als een size medium (of L!) niet gewoon shoppen bij Zara? Is dit waar onze kinderen mee zullen opgroeien? Winkels die maten zo klein maken dat het kindermaten worden? Zeg nu zelf, welk gevoel geeft dit een vrouw, een moeder als ze gaat shoppen? Of gewoon een medium student? Of een pas bevallen mama? Teleurstelling, een gevoel van laag zelfbeeld. Dit is niet wat ik mijn dochter wil leren. Het spijt me Zara, maar zo ga ik niet akkoord. Ik stuur jullie met veel plezier de rok terug en hou in mijn achterhoofd dat het niet ik ben die te volumineus is, maar wel jullie, die vrouwenmaten als kindermaten maken!

Geef een reactie

