Geen categorie

E.H.B.M. (Eerste hulp bij migraine)

Vannacht was het weer zo ver. Ik werd wakker om 3u met barstende hoofdpijn. Ik had het gevoel alsof er iemand messteken aan het geven was aan de rechter kant van mijn hoofd. Gisteren voelde ik het al opkomen, ik was moe, had een ambetant gevoel in men hoofd en moeite met het licht. De ganse dag liep ik met een zonnebril en ik nam alvast een paracetamol. Ik probeerde voldoende te drinken maar toch kwam de migraine op.

Ik heb enkele oorzaken en tips gebundeld tegen dit monster.

  • Slaap voldoende! Een belangrijke trigger voor de meeste soorten hoofdpijn is een tekort aan slaap, onrustig slapen of onregelmatig slapen. De kwaliteit van de slaap is erg belangrijk, omdat juist tijdens de slaap je lichaam tot rust komt en de geest de kans krijgt om alle indrukken van de vorige dag te verwerken en een plaatsje te geven. -ik ben er 100% zeker van dat dit mijn trigger is!
  • Medicatie: Een opkomende hoofdpijn kan verminderen of zelfs verdwijnen als je tijdig een paracetamol inneemt. Als het een hardnekkige hoofdpijn is, kun je een Ibuprofen innemen. -7/10 keer lukt het mij om de opkomende pijn te doen verdwijnen. Ik neem bij het aanvoelen ervan een paracetamol en kruip meteen in bed. Helaas is dit niet altijd mogelijk.
  • Cafeïne en alcohol: Ook dit zijn triggers. Ook in kleine hoeveelheden kan dit een oorzaak zijn. -ikzelf drink geen alcohol.
  • Beweging: Beweging en sporten is gezond, niet alleen voor je lichaam, maar ook voor je geest. Bewegen zorgt voor rust in je hoofd en minder spanning in de spieren. Twee belangrijke triggers die hoofdpijn kunnen veroorzaken.
  • Hormonen. Anticonceptie ‘de pil’ kan ook migraine veroorzaken.

Natuurlijk hulpmiddelen:

  • groene thee
  • vitamine B en D3
  • gember
  • magnesium
  • vette vis, visolie
  • moederkruid
  • groot hoefbladwortel
  • water
  • lijnzaad
  • zwarte bessen

Alternatieve methodes

Er zijn een drietal methodes om in geval van een migraineaanval deze te verlichten :

  •  Twee emmers met water vullen en daar 45 minuten met beide voeten in gaan zitten Ogen sluiten en minstens elke 10 minuten een glas water drinken.
  • In een zo donker mogelijke douchecel met de douchekop zo laag mogelijk met de ogen dicht onder het stromende water gaan zitten, net zo lang tot de klachten afnemen.
  • Op de rug liggen en met de handen over de linker onderbuik wrijven, net zo lang tot het begint te borrelen. Daarna moet u meest naar de wc en de klachten verminderen dan vaak.
Geef een reactie

