kids

Mijn zoon van 4.

Hij is alles wat ik van een zoon verwachtte. Ruig, onstuimig, vermoeiend maar ook heel erg lief, zorgzaam, behulpzaam en mijn grote liefde. Ik geniet ervan hoe hij in zijn spel kan opgaan. Uren aan een stuk kan hij spelen met zijn Powerrangers en Spiderman. Met het nichtje is het een haat-liefdesverhouding. Soms druipt de liefde er vanaf en dan is het voor de ganse dag. Andere dagen is het oorlog. Dan is hij zo geweldig. Zo geweldig vermoeiend. Mentaal vermoeiend maar ook fysiek. Op een kwartier kan mijn ganse energie leeggezogen worden, om daarna weer gevuld te raken met woorden als ‘mama, ik hou van jou boven alles‘. 

Er zijn dagen dat ik geen plezier aan mezelf beleef. Dat ik wel 30 keer kwaad zeg ‘hoor je mij niet?’ ‘Luisteren!’ ‘Nassim, dat mag niet.’ ‘Zijt eens flink.’ Ik vermoei mezelf er alleen nog meer mee. Voordat we ergens naartoe gaan spel ik de les. Flink zijn! Niet te hard roepen! Luisteren! En dan loopt het meestal wel goed. Compromissen sluiten en voorbereiding. Dan gaat alles van een leien dakje. Of toch redelijk OK.

Is mijn kind stout? Neen, natuurlijk niet. Mijn kind is een kleuter van 4. Hij wil alleen maar spelen. Soms ruig, soms heel liefdevol

Hij wil in bomen klimmen, op de trampoline springen. Naar het speelplein. Zich vuil maken. Met stokken slaan (liefst tegen een boom en niet tegen elkaar). 100 keer van het boordje in het zwembad springen en al even veel keer op de glijbaan. Hij wil fietsen, rolschaatsen en lopen.

Het slapengaan is het meest vermoeiend van een vakantiedag. Terwijl het in de schoolperiode heel erg vlot gaat, zou het in de vakantie meer fout lopen dan goed. Hij gaat wat later slapen en heeft dan nog plots tientallen verhalen te vertellen. Of vragen te stellen, over alles en niets. Steevast sluit hij zijn dag af met zij tweede meest gezegde zinnetje (na het woord mama). ‘Ik hou van jou, boven alles.’ En dan, dan vergeet ik dat ik kwaad was.

Al knuffelend valt hij dicht bij mij in slaap. Zo vredig, zo lief, zo schoon. Zo boven alles.

Xoxo

5 gedachten over “Mijn zoon van 4.

  1. Het zou zo over mijne kleinste zoon kunnen gaan dit. Sprekend dezelfde!
    Al kan hij wel 10x op een dag zeggen: mama wat ben jij mooi of I love you sooo much mama & dan smelt je weer he 😁

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

