lifestyle

Seepje, 100% natuurlijk en eerlijk.

Ik vertelde jullie in eerdere blogberichten al over ecologische poetsproducten. Vandaag zal ik het hebben over het Nederlandse merk Seepje.

Superschillen uit Nepal

Hé? Wat? Uit Nepal? Ik hoor jullie al denken. Seepje gebruikt alleen de schoonste ingrediënten zoals de schil van de Sapindus mukorossi (of Zeepbotenboom) vrucht. Die vrucht groeit in overvloed aan de bomen in Nepal. Hier vind je de ingrediëntenlijst terug.

Van zodra de schillen water zien maken ze een natuurlijke vorm van zeep, die de kledij proper en zacht maakt. Die zien er zo uit:

Er is ook een vloeibaar extract van gemaakt dat dient als basis voor de wasmiddelen en allesreinigers. En die mocht ik testen.

Ik kreeg een fles vloeibaar wasmiddel voor bonte was, die de geweldige naam ‘Vers geperste lentegeur’ kreeg. De verpakking is stevig en in muntkleur. Eerlijk? Niet alleen de naam is origineel maar ook de verpakking. Ik kan met zekerheid zeggen dat de verpakking aantrekt. Kom ik dit tegen in de rayon met wasproducten, ik grijp er meteen naar. Zeker weten. Voor 23 wasbeurten betaal je €8,95.


Zeg nu zelf! ‘Oh My God’ wat een schone fles! Zelf het kartonnetje errond kan mij bekoren.

Image by Mamavantweeblog
Image by Mamavantweeblog

Zien jullie het ook waaruit de verpakking gerecycleerd is? 

Ook mocht ik een allesreiniger kiezen. Er was keuze tussen ‘Zon op je bol’ of ‘Frisse mintjes geur‘. Ik koos voor de eerste. Echt die namen vind ik ge-wel-dig! De allesreiniger zit in een lichtblauwe fles. Minstens even mooi als bovenstaande.


Voor een allesreiniger betaal je €4,95. Deze je belooft 19 poetsbeurten maar ik ben er zeker van dat ik er meer uit haal. De gebruiksaanwijzing vertelt me dat je 2 dopjes op 5L water moet gebruiken, maar ik doe de helft. Mijn huis is even mooi én ruikt even fris. Double the joy. 

Image by Mamavantweeblog

Als extra kreeg ik een staaltje wasnoten. Goed voor 3 wasbeurten.

Image by Mamavantweeblog
Image by Mamavantweeblog
Image by Mamavantweeblog

Image by Mamavantweeblog

Mooi voor de natuur

Doordat enkel de schillen gebruikt worden, blijven de bomen staan. De ingrediënten van Seepje hebben een veelbeduidend lagere inpact op ons afvalwater. Ook creëert Seepje betere leef- en werkomstandigheden voor hun Nepalese schillenboeren. In Nederland werkt Seepje samen met de sociale werkplaats Siza. Daar werken 15 mensen voor Seepje. Ze verzorgen o.a. de kleine distributie.

Mijn bevindingen.

Allesreiniger:

Ik kan in alle eerlijkheid zeggen dat ik superfan ben. Poetsen is naast mijn job ook in mijn eigen huishouden een prioriteit. Ik gebruikte al heel veel verschillende producten. Sommigen zorgen voor irritatie, anderen voor uitdroging van de huid. Dit is iets wat ik niet voorheb met Seepje.  De geur die ik koos ruikt voor mij naar een eau de cologne. Eerder een mannelijke geur, maar hé, wel leven in 2017, misschien zal mijn man zich nog meer man voelen als ik hem eens ermee aan het werk zet.

Wasmiddel:

Ook wasmiddelen zijn hier tricky. Mijn dochter heeft een atopische huid met opflakkeringen van eczeem. Ze reageert zeer snel op (was)producten, wat -helaas- beperkingen met zich meegeeft. Ik testte uit en ze kreeg geen reactie op het wasmiddel. 

Bij aankomst van het pakket stak ik al meteen een wasje in de machine. Het product is heel vloeibaar, geen gel-achtig chemisch product zoals de meeste andere vloeibare wasmiddelen wel zijn. Het ruikt echt fris. Een mix tussen citroen en mandarijn. Een geur die ik niet eerder rook. Ook de was rook heel fris! Zeker geen muffe geur (wat ik bij andere ecologische producten helaas wel al ondervonden heb). Ik ben fan!

Het enige wat ik mis in hun gamma is een wc-reiniger. Ik gebruik dagelijks een wc reiniger, dus die van Seepje zou hier goed dienst doen. Wie weet in de toekomst?
Tip:

Ik ben geen verzamelaar, maar deze verpakkingen mogen eens ze leeg zijn blijven. Ik vond op de Instagram pagina van Seepje alvast een supertip om te recycleren.

Seepje koop je in Brugge bij Oxfam Wereldwinkel of Juttu. Klik hier om een verkooppunt in jouw buurt te vinden. 
Ik hoop samen met jullie en Seepje de wereld schoonder en mooier te wassen en poetsen. 
Xoxo


Bovenstaande producten zijn gesponsord maar dit weerhoudt mij er niet van een eerlijk bericht te schrijven. 

7 gedachten over “Seepje, 100% natuurlijk en eerlijk.

  1. Wat meer poëzie naast natuurlijke schoonmaakmiddelen. Heel goed. Ziet er fantastisch uit de verpakkingen. Ik vind het zelf verbijsterend dat mensen nog steeds geen natuurlijke middelen gebruiken verders. Wat is dat toch. Geven vrouwen niks om het milieu. Afijn,

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

