Het kastje van.·kids

De kast van Marie-Lou.

Vanaf deze maand begin ik met een volledig nieuw thema, namelijk ‘de kast van…’. Zoals de titel zegt zal deze rubriek volledig aan kinderkleding besteed worden. Elke maand toont een mama de kast van haar zoon of dochter. Lies Clerx, mama van Marie-Lou en Maurice mag de spits afbijten. Lezen jullie mee?
De kast van Marie-Lou

Mijn lieve dochter..

Toen ik haar bijna 7 jaar geleden (waar is de tijd btw?) de naam Marie-Lou gaf had ik vooral een meisje meisje voor ogen, een ik-draag-alleen-maar-roze, rokjes-en-jurkjes en fleurige-speldjes-in-mijn-haar-meisje. Dat wás ze ook, onze Marie-Lou, de eerste 5 jaar van haar prille bestaan. En toen stond ze ineens ’s ochtends op met een nog sterker eigen willetje als dat ze al had, en was het volgende domein dat ze zou beheersen: HAAR KLEERKAST. “Mama ik wil liever een broek en een trui aan voor school vandaag”, say what..?! “oké dan!”. Rokjes werden broeken, jurkjes werden jumpsuits en ballerina’s werden sneakers. Toegegeven, ze draagt nog jurkjes, maar als ze écht mag kiezen dan kiest ze een sporty, en comfy outfit, zoals op de foto hieronder. Een legging van tinycottons (24.95eur), een breiwerkje van bobo choses van vorige lente/zomer collectie (65eur nieuw maar ik kocht deze tweedehands aan 35eur) en een cardigan van Lili Gaufrette (nieuwprijs: ongeveer 65eur, ik kocht deze voor 30eur tweedehands bij Linn.) Meestal combineren we dergelijk outfitje met een leuke sneaker van het oerdegelijke merk Momino of een simpele witte Adidas met een hoog passe-partout gehalte!


Even terugkomen op haar kleerkast. Zoals de bekleding aan de buitenkant doet vermoeden zijn we wel into een hip printje. Mijn lieve schoonmama die haar eerste kamertje behangen heeft in ons vorige huis nam meteen de (saaie) witte kleerkast mee tijdens haar behangavonturen. Wij waren daar heel blij mee destijds en eigenlijk past deze nog steeds mooi in het eerder sobere interieur van onze recente nieuwbouw. Veel wit in combi met betonvloer vraagt wel om een extra accentje. Het behang is trouwens van het Nederlandse merk Pip Studio.



Wanneer we een kijkje nemen in de kast dan valt vrijwel meteen op dat het kind geen kleren te kort komt. Met name sweaters en shortjes steken er qua aantal fors boven uit. Die draagt ze ook echt graag en veel. Uiteraard heeft ze favorietjes, gaande van onderstaande hippe zara-sweater (14.95eur) tot een lieve babyblauwe met gouden veertjes van het Belgische merk Simple Kids (afhankelijk van de maat zo’n 95eur gemiddeld). Is dat veel voor een sweater? Ja, dat is on-ge-lo-fe-lijk veel… maar, als er iets is wat ik over de jaren heen heb geleerd dan is het dat kwaliteit primeert boven kwantiteit. Een blik op haar kast doet wellicht anders vermoeden maar ik koop écht een pak minder dan 1 à 2 jaar geleden… ik probeer samen met haar (idem voor kleine broer van 5) onze tijd te nemen om leuke zaken uit te kiezen. Onze favoriete merkjes zijn Simple Kids, Bobo Choses, Mini Rodini, en The Animals Observatory. Wanneer de collecties uitkomen (en dat is elk jaar vroeger en vroeger..) dan hebben we meteen een paar leuke stuks die voor ons echte must-haves zijn en die bestellen we dan vrijwel onmiddellijk. Op dat moment gaan er dan wel flinke budgetten naartoe. Die nieuwe hippe en trendy (Belgische) designerstuks probeer ik dan te combineren met goedkopere collecties uit de bekende ketens à la Zara, H&M & Mango. Als je dan de optelsom maakt van een ganse outfit, dan valt het (meestal ;-)) nog wel mee!

 

2 van onze favoriete zomeroutfits zijn deze:



Een rode jurkje van de nieuwe collectie van Mini Rodini (69.99eur) van bij Goldfish. Op de tweede foto een Anne kurris jurkje van enkele seizoenen geleden. Ik kon deze tweedehands topper op de kop tikken bij Debby Vuylsteke voor 24eur! (nieuwprijs rond de 100eur).

En het hoeft niet altijd duur of designer te zijn. Kijk bijvoorbeeld naar onderstaande outfit, een lekker stoer jurkje van Zara (14.95eur) gecombineerd met kniekousen van het merk Peach-Cream (6.95eur) en een simpele witte sneaker van Nike (34.95eur).

Omdat er een grote turnover zit in beide kleerkastjes ben ik een 4tal jaren geleden een verkoopsgroepje gestart op facebook: Lou et les gamins. Hun kleertjes zijn vaak nog zo mooi wanneer ze hier te klein zijn dat het mij een beter gevoel geeft als ze nog een 2e (of een 3e) leven krijgen en zo een ander kindje & gezinnetje blij maken! Ondertussen heb ik een 500 tal leden en hebben hun te kleine kleertjes meestal een paar uur nadat ze online komen, een nieuwe thuis gevonden.
Zelf koop ik ook vaak en graag tweedehands. Soms jaren (max 2 ;-)) op voorhand. Als ik een topstuk zie passeren, of een “huidig favorietje” in een maat groter dan grijp ik mijn kans. Die “schatten-voor-later” bewaar ik in een doos op zolder, en per seizoen gaan er dan zaken uit de kast in de verkoop, en uit de zolderdoos weer in de kast. Voor mij echt genieten! En de kids zijn ook steeds benieuwd wat er weer uit de doos getoverd wordt… “oh mama mijn lievelingspull nu in het grijs, waar heb je die gevonden??”. Win-win-win zeg ik u. Idem met solden: koopjes die ik daar doe verdwijnen in diezelfde doos en zo hebben we steeds een voorraadje van favo stuks die we dan aanvullen met nieuwe collecties van merkjes en/of goedkopere stuks.

90% van onze kinderkleding kopen we online! Onze favoriete webadresjes:

 Allemaal vree toffe madammen met dito collecties en een excellente na-service!

Zijn jullie benieuwd naar meer hippe outfits van Marie-Lou en Maurice? Neem gerust een kijkje op mijn instagram (klik!) – and remember: life is too short to wear boring clothes! 

Lieve groetjes, en een hele fijne MOEDER-dag – want geef nu toe, das toch de leukste ‘hobby’ van ze allemaal!

 

Lies

Wil jij ook graag over jouw kindjes hun kastje vertellen? Dat kan! Stuur mij even een mailtje via het contactformulier. Je mag het artikel volledig zelf invullen en je eigen schwung eraan geven.

3 gedachten over “De kast van Marie-Lou.

Geef een reactie

