Het kastje van.

De kast van Nette.

De KAST(en) van NETTE
Een paar weken geleden werd me de vraag gesteld of ik de kast van één van mijn kinderen wou voorstellen… Natuurlijk wou ik dit wel… Kleding is, naast mijn job in het onderwijs, mijn hoofdbezigheid.

Mijn dochter, Nette, is de middelste van 3 kinderen. Ze wordt 9 in augustus, mijn oudste zoon Nand, wordt 11 en Finn, die wordt deze maand 7.

Bij de geboorte van Nette was ik superblij dat het een meisje zou worden. Eindelijk zou ik me kunnen uitleven met alle frullen en prullen eigen aan meisjes: rokjes, kleedjes, shortjes, broeken, hoge laarzen, korte laarzen, sandalen, veterschoenen,… noem maar op… alles moest de revue passeren. Nu, dik 8 jaar verder kan ik je verzekeren, alles is al de revue gepasseerd… en blijft passeren…

De kleerkast van Nette zoals ze vandaag is, is eigenlijk een anderhalve kast. Noodzakelijkerwijs is ook de helft van de kast van de jongste broer ingenomen. Een broek en een hemd vouw je nu eenmaal makkelijker op, dan een jurk en een rok..;-)


Zoals je kan zien, heeft het kind aan kleding zeker geen gebrek.

De inhoud van de kast verschilt naargelang het seizoen. Nu zit ze volgestouwd met zomerkledij, terwijl de winterkleding netjes opgevouwd en verpakt op de zolder staat. Daar staan ook de dozen met kleding, die nog wat ruim is en wordt ‘gestockeerd per maat’, zoals dat dan heet. Het is dan nog zo fijn om die spullen er uit te halen met een gelukzalige glimlach op je gezicht omdat dé jurk of rok die je (te groot) op de kop hebt weten tikken, eindelijk kan gedragen worden. Soms gebeurt het ook wel dat er kleding tevoorschijn komt waarvan je het bestaan vergeten was. Oeps! Nog leuker…



In de kast wordt de kleding netjes gesorteerd om overzicht te houden: rokjes en kleedjes hangen per soort en per merk. De andere stukken zoals truien, sweaters, longsleeves, tshirts, jumpsuits, broeken en shorts worden opgevouwen in de kast gelegd.

Gilets worden hier heel veel gebruikt omdat dit een stuk is dat niet verstopt wat je er onder draagt, wat je bij een trui of sweater wel hebt, dus daar hebben we wel een aantal stuks van.

Life is too short to wear boring clothes.

Van de merken die je in de kast terugvindt, zijn er heel wat van Belgische ontwerpers en merken zoals Ine de Haes, Caroline Bosmans, Dominique Ver Eecke (die jammer genoeg een paar seizoenen geleden gestopt is met ontwerpen), Morley, Rita co Rita, Max en Lola, Aymara (vooral bovenstukken), Simple Kids,…


Maar evengoed andere merken vullen de kast: Portugese merken zoals Wolf & Rita, Miini Möh, Mona Lili ; Spaanse merken zoals Motoreta, The Animals Observatory, Bobo Choses ; Scandinavische merken zoals Bang Bang Copenhagen en Papu; het Aziatische Sweven en zelfs Nununu uit Israël kan ons bekoren. Die zijn nét een tikkeltje anders. Maar we hebben ook Fred & Ginger in de kast en ik shop evengoed ZARA en H&M.

Het gebeurt wel dat ik enorm weg ben van een bepaald kledingstuk, maar als ik het dan in 10-voud op de speelplaats zie verschijnen, blijft het in de kast liggen of wordt het gewoon niet aangekocht.


Ik kan er enorm van genieten om mijn kinderen te ‘stylen’. De juiste rok met dé passende shirt en gilet. Het plaatje moet kloppen. Ik koop ook haast nooit setjes zoals ze gepresenteerd staan in de winkels. Ik koop stukken apart en ga er van uit dat ik wel iets zal hebben om te combineren.

En aangezien ik toch heel wat liggen heb, zit de juiste combinatie er wel ergens tussen. Wat shirts, truien en gilets betreft, delen Nette en Finn ook wel een aantal stuks en kan ik dus in 2 kasten terecht.


Ik heb ook het geluk dat tot hier toe mijn kinderen niets afkeuren van wat er die ochtend klaar ligt om aan te trekken. Alles is goed … Alles wordt ook gedragen om naar school te gaan. Zondagse kleding bestaat hier niet.


Aangezien ik ook heel graag fotografeer, heb ik die hobby gekoppeld aan de kleerkasten. Al bijna 3 jaar lang neem ik elke dag een foto van wat Nette die dag draagt met de vermelding van de merken. De aanleiding hiertoe was, ik durf het haast niet te zeggen, dat ik gewoon niet kon bijhouden wat Nette nog niet had gedragen dat seizoen. Dus om dit wat te kunnen opvolgen, zijn we dan maar gestart met de dagelijkse aan-foto’s… En ja, ze heeft elke dag andere kleding aan, want we willen alles toch eens gedragen hebben. En we veranderen zo graag. Ook de jongens verschijnen regelmatig met wat ze die dag aan hebben.


Die foto’s vind je terug in mijn facebookgroepje overDRESSed (what’s in a name 😉 waar ik ook de kleding van mijn kinderen verkoop. Op Instagram (klik!) zie je dat er dagelijks wel een paar foto’s worden gepost.


Waar stil ik mijn koophonger? Kleding koop ik voor bijna 90% online. Inspiratie voor wat ik koop haal ik op instagram of facebook. Waar ik zoal shop, hangt af van wat ik zoek en wie het verkoopt. Ik kan ook echt op zoek gaan om iets te vinden, en dan mag het voor mijn part van het andere eind van de wereld komen. Hier kwamen al pakjes toe uit Finland, Portugal, Estland, Engeland, China… 😉

Vaste winkels heb ik niet. Winkels die regelmatig terugkomen zijn Retronaut, Kidefashion, Meet mister Fred en soms bakstenen winkels. Dikwijls koop ik ook rechtstreeks bij het merk zelf indien er geen winkels in de buurt zijn die het gewenste item verkopen. Om de verzendkosten te drukken, wordt er dan wel eens een groepsaankoop georganiseerd…

Ook 2dehands durf ik wel wat te kopen. En een stocksale slaan we ook niet af, al moet ik zeggen dat ik het jammer vind, dat je in het onderwijs daarvoor geen dag verlof kan nemen. J Gelukkig kan ik dan rekenen op vriendinnen die met veel plezier voor mij meeshoppen en als eersten in de rij staan…

Wat ik maandelijks zoal uitgeef? Die optelling maak ik bewust niet. Ik moet en wil het ook niet weten. De ene maand is ook de andere niet. Het is maar waar je die maandelijkse extra’s aan wil spenderen.

Ik rook niet, ik drink niet en ik ga niet uit. Ik geniet er wel van mijn kinderen graag mooi en apart gekleed te zien.

Dat is mijn zoete zonde…En ik, ik geniet, tot zolang mijn kinderen me toelaten te kopen zonder hun toestemming.


Mooi hoeft ook niet duur te zijn: Papu, Miini Möh, Mona Lili zijn heel origineel en zeer budgetvriendelijk. En er zijn ook nog altijd de koppelverkopen en solden waar je je slag kan slaan.

Wat ik wel kan zeggen, is dat kleding de grootste hap uit ons budget is en dat voor mij kleding belangrijker is dan lekker (gaan) eten. Gelukkig zorgt mijn man, met zijn Bourgondische trekken, daar voor een mooi evenwicht.


Thank God for Facebook! Met de komst van Facebook, is er wel een wereld voor me open gegaan. Waar ik dacht dat ik ver de enige was die zo enthousiast met kinderkleding bezig was, heb ik via FB mama’s ontmoet met dezelfde interesses waarmee ik over kleding, stijlen, merken, winkels, nieuwe collecties, aankopen,… kan praten en ideeën uitwisselen. Mama’s die voor elkaar op zoek gaan naar dat éne kledingstuk waar al zo lang werd naar gezocht. Kortom gelijkgestemde zielen, die begrijpen waarom je zo gepassioneerd bent, omdat ze die passie met je delen. Het kan dan ook niet anders, dan dat uit die gedeelde passie mooie vriendschappen ontstaan.


Zo hier sluit ik de deuren van Nettes kast en hoop dat ik jullie met mijn schrijfsel, een beetje meer zicht gegeven heb op onze kledingkeuze en meer nog op de hoeveelheid van merkjes die er zoal bestaan, naast de gewone traditionele merken.

En wij, wij blijven verder doen zoals we bezig zijn… tot zo lang we dit nog kunnen…

And always keep this in mind​dress up like it’s a party every day!


__veel liefs en shop ze__xx Wendy

Wil jij ook graag over jouw kindjes hun kastje vertellen? Dat kan! Stuur mij even een mailtje via mamavantweeblog@hotmail.com. Je mag het artikel volledig zelf invullen en je eigen schwung eraan geven.

4 gedachten over “De kast van Nette.

  1. Ik volg Nettes outfits al zo lang met veel plezier! Ik deel jouw passie, Wendy, maar mijn meisjes werden groot. En kieskeurig. En ik ben blij voor hen dat ze een gevoel voor stijl ontwikkelden. Dat zal bij jouw kinderen niet anders zijn! Xxx

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

