lifestyle

Sterk staaltje racisme, juffrouwtje.

Vandaag vielen mijn ogen bijna uit hun oogkassen. Ofnee, mijn oren gingen piepen. Mijn gedachten konden het niet aan. Ik was sprakeloos en had zoveel te zeggen. Iemand viseren omwille van de huidskleur vind ik wal-ge-lijk. En net dit gebeurde er vandaag. 

Ik was rustig bezig toen het kind (7) die ik wekelijks zie een praatje begon te slaan, zoals we altijd doen. Ze vertelde dat ze een gipsverband wel  leuk vindt. Want je kan er op schrijven. ‘Maar op een zwarte niet he?!’ Even denk ik na, ik snap het niet meteen want ik zag nog nooit een zwart gipsverband. Mijn reactie was natuurlijk ‘Waarom kan je daar niet op schrijven? Er bestaan wel stiften daarvoor denk ik.’

En nu komt het. Ik kreeg het antwoord in één adem. ‘Ik ga nooit op een zwarte schrijven. Ik ga nooit met zo’n mensen spreken of aan komen. Die zijn vies.’

But wait. It gets worse.

‘Twee van die vieze zwarte hebben mijn tante bestolen. En die hebben van die vieze dikke lippen. Ik haat al die zwarte mensen.

Schoon stond ik daar, met mijn mond vol tanden. Meer dan ‘maar er zijn ook mensen met een lichtere huidskleur die stoute dingen doen’ en ‘iedereen heeft wel iets’ en ‘misschien vinden zij jou net zo gek omdat je geen dikke lippen hebt’ kwam er niet uit.

Het kind dat in mijn hart zit gesloten vloog er als een speer weer uit. En eigenlijk, is heg niet haar schuld. Ze heeft het zo geleerd. Ik kan het niet snappen dat je als ouder je kind zo’n dingen aanleert. Respect voor je medemens, ongeacht zijn kleur,… dat zou toch iedereen moeten leren hé zeg. 

Xoxo 

7 gedachten over “Sterk staaltje racisme, juffrouwtje.

  1. Ik hoorde ooit van een kind (8 jaar) in mijn klas: alle Joden moeten dood.
    Daar sta je dan als leerkracht. Ik hebbhet gesprek opengetrokken en gevraagd waarom ze dat vond, en aangehaald dat je in alle religies, milieus, achtergronden… goede en slechte mensen hebt. Dit is 3 jaar geleden en het blijft me toch bij!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

