kids

Schermtijd: beperkt of onbeperkt?

Schermtijd, jullie kennen het allemaal. Tablet, computer, tv,… Hoeveel minuten mogen mijn kinderen aan een schermpje geplakt zijn? 
Wij hebben er maar weinig regels voor in huis. Schermtijd is hier redelijk onbeperkt. De tablet ligt vrij in huis, beide kids mogen die gebruiken wanneer ze willen. Op een regendag zitten ze vaker al eens gezellig in de zetel filmpjes te checken of spelletjes te spelen. En dat is allemaal OK. 

Zitten mijn kinderen de ganse dag dan op hun tablet? Neen, natuurlijk niet! Als er vriendjes komen dan mogen ze maximaal 20 minuutjes samen erop. Kindjes komen om te spelen natuurlijk! Ook bij mooi weer gaat de tablet uit het zicht. Ze denken er niet aan, ze zien hem niet liggen, dus ze gebruiken die ook niet. Tenten bouwen in de tuin is dan gewoon een pak leuker!

Voor ons persoonlijk werkt het prima zo. Op zondagochtend lekker lang in bed blijven liggen? Ja, dat lukt. Ik schuif de tablet in hun handen en doe nog even mijn ogen dicht. Ook vinden wij het leerrijk. Mijn dochter leerde Engels van YouTube filmpjes te kijken. Ze kan al aardig wat zinnen maken! Mijn zoon is dan weer een krak in spelletjes spelen. Puzzelen kan hij enorm goed. Memory? Yep, he beats me! 

Natuurlijk kunnen mijn kinderen ook mooi spelen, hun fantasie laten losgaan. Al merk ik in de vakantie wel dat ze soms op elkaar zijn uitgekeken. Ze raken niet samen in spel, ook niet apart, met ruzie tot gevolg. Pick your battles zeg ik dan en biedt hen de tablet aan. Even rust en stilte doet mama ook eens deugd.

En ikzelf? Ik vind mezelf absoluut niet asociaal als ik schermtijd inlas. Zie, zelf nu ben ik met jullie aan het communiceren 😃. Ik ben nogal heel erg van het ga-mee-met-je-tijd-minded. Zijn jullie dat ook? Hebben jullie kids regels rond schermtijd? Ik ben heel erg benieuwd ernaar!

Xoxo

A

2 gedachten over “Schermtijd: beperkt of onbeperkt?

Geef een reactie

